Een betere aansluiting
In de zomer van 2025 is de grensovergang op de Betuweroute bij Zevenaar gedurende acht weken buiten dienst vanwege werkzaamheden aan het Derde Spoor in Duitsland. Deze buitendienststelling vindt plaats van 27 juni tot en met 24 augustus 2025. In deze periode worden goederentreinen omgeleid via alternatieve routes.
Tussen Emmerich en Oberhausen wordt de spoorinfrastructuur vernieuwd en liggen er straks drie sporen. Ook komen er geluidsschermen en worden stations verbouwd. Ook worden meer dan honderd viaducten aangepast of nieuw gebouwd. Tussen Zevenaar en de grens is 3 kilometer extra spoor aangelegd. Hierdoor kunnen reizigerstreinen en goederentreinen elk op een eigen spoor rijden. De sporen, wissels en bovenleidingen zijn klaargemaakt voor meer treinverkeer.
De Betuweroute is een 172 kilometer lange spoorlijn speciaal voor goederenvervoer. Vanuit de Amsterdamse en Rotterdamse havens rijden treinen binnen twee uur naar Duitsland. Op dit moment is de aansluiting op het Europese spoornet niet optimaal. Daarom wordt er in Duitsland 70 kilometer nieuw spoor aangelegd. Na de werkzaamheden kunnen er veel meer treinen via de Betuweroute naar Duitsland rijden. Dit is belangrijk voor de Nederlandse economie. Bovendien ontstaat er meer ruimte op het spoor voor reizigersvervoer.
Meer informatie is te lezen op de projectenpagina van ProRail